Wedstrijdverslag Viking - Woudenberg

12 september 2023 9:00

Ronald Treep

Na een geslaagde reeks oefenwedstrijden, met overwinningen tegen Vriendenschaar (H), Victum, en Sparta (N), brak eindelijk het moment aan voor de allereerste competitiewedstrijd. Met het kampioenschap van het vorige seizoen in de 2e klasse verdiende Woudenberg een dubbele promotie, wat hen dit seizoen in de Overgangsklasse plaatst. De veldcompetitie onderging enkele significante veranderingen, met poules van vier teams en een nieuwe promotie/degradatieregeling die mooi op tijd (de dag voor de competitieaanvang) werd aangekondigd door de korfbalbond. Voor Woudenberg 1 betekent dit dat na de voorjaarscompetitie de nummer één promoveert, terwijl de nummer vier en de slechtst presterende nummers drie direct degraderen. Dit onderstreept het belang van een sterke start in de competitie.

Woudenberg 2 reisde af naar Houten om Victum 3 te ontmoeten en gaf het goede voorbeeld. In een scherpe openingsfase wisten de reserves met dynamisch spel direct een voorsprong van 2-9 op te bouwen. Richting het einde van de eerste helft vocht Victum zich enigszins terug in de wedstrijd, wat resulteerde in een kleinere marge van 6-10 bij rust. In de tweede helft bleef Woudenberg 2 domineren en breidde de voorsprong uit naar een prima eindstand van 10-19. Met de eerste twee punten op zak vertrokken ze vervolgens naar Wijk bij Duurstede om op de reservebank plaats te nemen.

De tegenstander van de dag was Viking, die net als Woudenberg vorig seizoen kampioen is geworden in de tweede klasse. Het zonnetje brandde fel op het kunstgras in Wijk bij Duurstede, en om de omstandigheden nog uitdagender te maken, werd er gespeeld op een traditioneel groot veld. De wedstrijd begon scherp aan beide kanten, met een tussenstand van 2-4 na zeven minuten, waarbij Jasper tweemaal scoorde en er vier strafworpen eerlijk werden verdeeld tussen de teams door de goed leidende arbiter Berthold Komduur. Echter, vanaf dat moment stokte de doelpuntenproductie zowel voor Woudenberg als voor Viking. Of het nu de hitte was, het grote veld, of misschien de zenuwen voor de eerste competitiewedstrijd, aan beide zijden eindigden de meeste aanvallen met slordige passfouten. Aan de kant van Woudenberg stuurde Jorn met fraaie acties herhaaldelijk zijn tegenstander het bos in, maar helaas lukte het hem niet de gecreëerde kansen te verzilveren. Uiteindelijk werd er gerust met een karige stand van 6-7, dankzij twee scores van Britt en één van Mila.

In de tweede helft was het duidelijk dat Woudenberg het betere van het spel had. Jonathan verving Jorn en benutte een fraaie doorloopbal en strafworp en in het andere vak ging Herbert met zijn harde werk voorop in de strijd. Hij wist uiteindelijk tot maar liefst 26 rebounds en 6 assists te komen, maar puf om in de aanval uit te verdedigen had hij daardoor niet meer. De Viking-mannen bleven echter mee scoren, waardoor tien minuten voor tijd de voorsprong nog steeds slechts 10-12 bedroeg. Met Thom die Daan verving en Maaike op de plek van Noa, bracht Woudenberg wat frisse aanvalskrachten in het spel. Uiteindelijk gaven Britt, met haar vierde treffer, en Thom, met een strafworp, Woudenberg eindelijk meer lucht. Jasper, die het vizier op scherp had staan vandaag, zorgde vervolgens voor de genadeslag met zijn vierde en vijfde doelpunt van de middag. Het slotakkoord was voor Daan, die vol zelfvertrouwen het veld weer betrad voor Thom en nog tweemaal raak schoot. Met een eindstand van 10-18 mag Woudenberg tevreden terugkijken op deze openingswedstrijd.

In de andere wedstrijd in Overgangsklasse-04 speelde ACKC tegen Animo, waarbij Animo de favorietenrol waarmaakte door met 14-17 te winnen. Komende week staat de eerste thuiswedstrijd voor Woudenberg op het programma, om 15:30 uur tegen ACKC. Voorafgaand gaat Woudenberg 2 om 14:00 uur de strijd aan tegen medekoploper Nova 2. Hopelijk tot dan!

Bron: Rik Brouwer