Veldseizoen en proces teamindelingen seizoen 2023/2024 - indelingen woensdag om 22:00 online

24 april 2023 18:15

JC en TC

Hierbij informatie over het veldseizoen en het proces van teamindelingen.
Omdat we verenigingbreed alle indelingen bekend maken en er nog met hogere teams op woensdag 5 juli gesproken wordt, komen de nieuwe teams rond 22:00u online.

Veldseizoen

Hierbij informatie over het veldseizoen en het proces van teamindelingen.

Het veldseizoen is net van start gegaan. De eerste buitentrainingen vonden plaats onder een stralend zonnetje. Na de oefenwedstrijden op 8 en 15 april waren de eerste competitiewedstrijden afgelopen zaterdag 22 april. Toen opende we ook officieel onze verbouwde kantine. Wat een prachtig resultaat!

Belangrijkse datums

De laatste competitieronde is 17 juni. De D t/m A-teams hebben de week erna het beachkorfbaltoernooi, op 24 juni 2023. En tenslotte natuurlijk het grote korfbalkamp in het weekend van 1 juli. Houd met deze data rekening als je een teamafsluiting wil organiseren.

Vergeet ook niet het schoolkorfbaltoernooi op woensdag 24 mei! Voor alle Woudenbergse kinderen in de basisschoolleeftijd. Aanmelden kan hier.

De (school)zomervakantie start 8 juli en op maandag 21 augustus gaan de meeste weer naar school en starten ook de trainingen. De eerste oefenwedstrijden zijn op 26 augustus en de competitie start vervolgens op 9 september 2023.

Met deze data is rekening gehouden bij het proces en planning van de teamindelingen voor het volgende seizoen. De JC en TC hebben al meerdere overleggen gehad hierover. Het streven is om op woensdag 5 juli de nieuwe teams te publiceren. Hieronder volgt informatie hoe deze tot stand komt.

Hoe komt de teamindeling tot stand?

Wij hebben een teamcoördinator voor elke leeftijdscategorie. De seniorenteams zijn verdeeld over enkele coördinatoren. Er is een teamcoördinator voor de seniorenteams, 10e en Midweek, A-jeugd, B, C, D, E, F en Kangoeroes.

Omdat de doelgroep jeugd (B tot Kangoeroes) erg groot is, wordt de teamindeling daar door de jeugdcommissie gedaan waarbij elke teamcoördinator verantwoordelijk is voor zijn teams. Deze coördinatoren bekijken gedurende het hele seizoen regelmatig wedstrijden en trainingen en houden contact met de trainers over de teams en spelers. De (huidige en toekomstige) trainers zullen ook input geven richting einde seizoen. Dat vinden wij belangrijk. Wij baseren onze teamindeling op alles wat we in een heel seizoen zien. Daarom organiseren wij in principe geen selectiewedstrijden. Dat zijn momentopnames. Soms is het toch nodig omdat het heel lastig is om een keuze te maken.

Bij de indeling houden we rekening met vriendjes en vriendinnetjes waar mogelijk, zeker buiten de selectieteams. Elke speler mag één vriendje opgeven waar hij/zij graag bij wil. En de teamcoördinatoren kennen na een of meerdere seizoenen de meeste spelers ook goed genoeg om een oordeel te geven. Met alle verzamelde informatie maken de coördinatoren een concept-teamindeling. Deze bespreken we met elkaar en verzamelen input van de trainers om de indeling verder te verbeteren. Zo ontstaat een definitief concept.

Dit concept wordt voor zover nodig verder verfijnd doordat we vanaf 21 juni (dus ná de competitie) zogenaamde ‘doorschuiftrainingen’ organiseren. Vanaf dan trainen de spelers in grote groepen in hun toekomstige leeftijdscategorie. Zo kunnen ze wennen aan hogere korf, grotere bal, meer weerstand, etc. Het verder verfijnen van de indelingen geldt voor de hogere teams en niet voor F-, E- en D-teams (m.u.v. D1). De laatste doorschuiftraining is op woensdag 5 juli en dan publiceren we ook de nieuwe teams. Als je daar vragen of opmerkingen over hebt, kun je bij de teamcoördinator of voorzitter JC of TC terecht. Wij beseffen dat we niet aan alle wensen kunnen voldoen en dat er discussie kan zijn over de gemaakte keuzes. Realiseer je in ieder geval dat het een zorgvuldig proces is en er rekening wordt gehouden met vele factoren om tot de best mogelijke indeling te komen. Elke speler met veel plezier, op het juiste niveau en in een veilige omgeving laten korfballen is het ultieme doel!

In welke leeftijdscategorie word ik ingedeeld?

In onderstaande tabellen kun je zien in welke leeftijdscategorie je in principe wordt ingedeeld in het nieuwe seizoen. Het laatste getal in de rij is de maximum leeftijd die je mag hebben in die categorie. Het is onder bepaalde omstandigheden mogelijk om daar een uitzondering op te maken. Dat doen wij liever niet, maar uitzonderingen zijn mogelijk vanwege bijvoorbeeld uitzonderlijk talent of noodzaak om teams qua aantallen rond te krijgen.

Als je een senioren vriendenteam met elkaar wil vormen, neem dan zo snel mogelijk contact op met de TC: Ronald Treep of Martijn de Haan.

We hopen dat bovenstaande duidelijkheid geeft hoe we te werk gaan. Mocht je als ouder/verzorger nu al vragen hebben, dan kun je je altijd tot je trainer of teamcoördinator wenden.

Gerben van Dijk voorzitter JC – [email protected]

Ronald Treep voorzitter TC – [email protected]

Alle teamcoördinatoren vind je hier:

o A-klasse tussen 15,1 en 18,0 jaar;

o B-klasse tussen 13,1 en 15,0 jaar;

o C-klasse tussen 11,1 en 13,0 jaar;

o D-klasse tussen 9,1 en 11,0 jaar;

o E-klasse tussen 7,1 en 9,0 jaar;

o F-klasse tussen 5,1 en 7,0 jaar.

Geboren in

Korfballeeftijd (= leeftijd